איך נשמור על חיי המצבר של הרכב שלנו בצורה הטובה ביותר?

למצברים שימושים רבים, בין אם בצבא ובין אם באזרחות. לרוב בצבא משתמשים בהם להפעלת מערכות ניידות כגון רכבים או מערכות טכנולוגיות הדורשות חשמל, אך השימוש הנפוץ בהן לרוב באזרחות הוא לרכבים, אופנועים וקטנועים. השימוש במצבר הינו על בסיס יומי, ובכל זאת אנשים רבים אינם יודעים כיצד לבצע בו את הטיפול הנכון וכיצד לנהוג בו בדרך נכונה, לכן ריכזנו במאמר זה טיפים לשמירת חיי המצבר, על מנת לייעל את שימושכם במצברים, ולהאריך את חייו.

ההרכב הפנימי של המצבר

במאמר זה נכיר שלושה חלקים עיקריים של המצבר, האלקטרוליט, האנודה והקטודה.
האלקטרוליט זוהי החומצה של המצבר. חומצה זו הינה מסוכנת ואין בשום פנים ואופן לגעת בה. הרכיב העיקרי של החומצה הזאת הם המים המזוקקים, שבשונה מהמים הרגילים, אינם מכילים מינרלים, והמינרלים הם מוליך טוב מאוד. אנו לא מעוניינים שהחומצה תהיה מוליכה מהסיבה שהאנודה (מוליך חשמלי שבו מתבצע חמצון) והקטודה (מוליך חשמלי שבו מתבצע חיזור) צריכים לסגור מעגל עם הצרכן החשמלי, ואם יהיה קצר בגלל נוזל בלתי תואם, יהיה קצר בין האנודה לקטודה.


 >>> מה כדאי לדעת על המצבר? לירון מצברים כתבו לנו בדיוק….


חיי המדף של המצבר

כמו לסוללה רגילה, גם למצבר יש חיי מדף. מושג זה מתאר את יעילותו של המצבר לאחר תקופת עבודה מסוימת. כלומר, המצבר לא יעבוד לאחר חודש בדיוק אותו הדבר כמו שפעל בפעם הראשונה. הסיבה לכך היא שחומריו מתיישנים עם הזמן, כמו עצמותיו של אדם מבוגר שאינן חזקות כמו בעבר.

טיפים לשמירת חיי המצבר

לאחר שהצלחתם לבנות תמונה כיצד נראה מצבר, חשוב להקפיד על כמה דברים בסיסיים על מנת לשמור על חיי המצבר ועל קצב עבודתו. לפניכם מוצגים מספר טיפים לשמירת חיי מצבר:

  • הנעה מיותרת כאשר אתם מגיעים למקום מסוים והנכם רוצים להחנות למשך 3 דקות, על מנת לשמור על חיי המצבר ולחסוך בדלק, עדיף להשאיר את הרכב מונע, הסיבה לכך היא ששימוש במצבר בעת ההנעה דורש ממנו עוצמה רבה, ולכן השימוש בדלק יהיה גדול. שנית, כמו שכתוב בסעיף "חיי מדף", המצבר אינו תמידי, ותפקודו בעתיד לא יהיה כמו בפעם הראשונה, ולכן חשוב לשמור על חלקיו כמה שיותר ולא לבצע שימוש מיותר. ( קרדיט – לירון מצברים סניף תל אביב)
  • שמירה על הקטבים אחת לתקופה מסוימת בחנו את הקטבים, אתרו חלודות מיותרות ונסו להזיזם. הקטבים אמורים להיות חלקים ומחוזקים. במידה ואחד משני התנאים אינו קורה, גשו למוסך ובדקו מה אפשר לעשות. (קרדיט – נחמן מצברלרכב.com גבעתיים)
  • טיפול במוסך – ראשית, יש צורך לבדוק את המתח אשר יוצא מהמצבר. במידה והמצבר מוציא מתח גבוה יותר או נמוך יותר מהרצוי, הרי שהמצבר אינו תקין ועלול לגרום לנזק למערכות שלכם בין אם המתח גבוה, או לא להפעילן בכלל במידה והמצבר מוציא מתח נמוך. שנית, בדקו את גובה חומצת האלקטרוליט. פתחו את פקקי הנוזל, הבחינו כי האלקטרוליט גבוה ב-2 ס"מ לפחות מגובה הרשתית.

Author: עמית ברקוביץ